FAKULTI PENDIDIKAN
GGGE 2153
TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN
TUGASAN KUMPULAN
TAJUK TUGASAN:
ESEI MOOC
DISEDIAKAN
KEPADA :
ENCIK MD
YUSOFF BIN DAUD
DISEDIAKAN OLEH :
SUHANA BINTI FADZIL (A154093)
NUR SYAZWANI BT MOHD ALI (A156175)
MOHAMMAD NOR SYAFFIQ BIN NASIL
(A154820)
MUHAMMAD SAIFUDDIN BIN MOHD RADZUAN
(A146546)
TARIKH PENGHANTARAN : 14 MEI 2017
ISI KANDUNGAN
Perkara
|
Muka Surat
|
1.0
Pengenalan
1.1 Definisi
1.2 Konsep
|
2-4
5
5
|
2.0
Sejarah penggunaan MOOC
2.1 Contoh Negara Luar dan Universiti
yang
menggunakan MOOC
2.2 Laman web yang boleh mengakses
MOOC
|
6
7
7
|
3.0
Platform MOOC
|
8
|
4.0
Mengaplikasikan MOOC dalam dunia
Pendidikan khas.
4.1 Tatacara Penggunaan
|
9-10
10-12
|
5.0
Kelebihan dan Kekurangan dalam MOOC
|
12-13
|
6.0 Isu
dan Cabaran dalam MOOC
|
13-14
|
7.0
Kesimpulan
|
15
|
8.0
Rujukan
|
15
|
1.0 PENGENALAN MOOC
Pengenalan Kepesatan teknologi
maklumat dalam bidang pendidikan telah mencipta suatu evolusi baru dalam proses
pengajaran dan pendidikan (P&P), di antaranya ialah Massive Open Online
Courses atau lebih dikenali sebagai MOOC. Ia merupakan suatu tambahan kepada
gaya penyampaian P&P sedia ada iaitu pengajian di atas talian dan
pendidikan berjarak jauh.
Perkembangan
MOOC bermula daripada inisiatif sumber pendidikan terbuka (open educational
resources). Istilah MOOC mula-mula sekali diperkenalkan pada tahun 2008 oleh
Dave Cormier dari University of Prince Edward Island dan Bryan Alexender dari
National Institute for Technology in Liberal Education. Ini adalah susulan
kepada kursus Connectivism and Connective Knowledge yang dipelopori oleh George
Siemens dari Athabasca University dan Stephen Downes dari National Research
Council. (Chris 2013).
Kursus ini ialah mengenai
perkembangan aplikasi aktiviti rangkaian dan teori Connectivism yang
diperkenalkan oleh George Siemens sebagai salah satu teori pembelajaran baru
dalam era digital hari ini. Keunikan kursus ini telah menemukan kepelbagaian
kaedah penyampaian dan penerimaan material P&P di kalangan pengguna yang
ramai. Mereka berkongi pengetahuan dan berkomunikasi antara satu sama lain
dalam suatu rangkaian pengetahuan yang unik (Mackness, Mak dan Williams, 2010).
Kursus ini
dijalankan di University of Manitoba mempunyai seramai 25 orang pelajar yang
berbayar dan selebihnya seramai 2200 orang pelajar di kalangan orang awam dari
seluruh dunia yang mengikutinya secara percuma. Bahan-bahan kursus boleh
didapati melalui suapan RSS. Para pelajar berinteraksi melalui aplikasi
kolaborasi di atas talian, termasuklah perbincangan di dalam platform Moodle
dan Second Life, serta entri dari blog (Cormier, 2008). Rajah 1 di bawah
menunjukkan diagram kursus Connectivism and Connective Knowledge.
Menurut
Cormier (2010), ciri-ciri asas MOOC ialah capaian kepada kursus-kursus yang
ditawarkan adalah terbuka dan percuma, melibatkan penyertaan secara sukarela
dari pihak pelajar. Penyedia bahan kursus membangunkan bahan P&P dan
diedarkan dengan meluas. Hasil tugasan peserta dikongsi bersama peserta-peserta
lain. MOOC menyokong pendidikan sepanjang hayat. Pada kursus yang mengenakan
bayaran, ia adalah sebagai yuran untuk mendapatkan sijil kelulusan kursus yang
diikuti.
Pappano
(2012) telah menamakan tahun 2012 sebagai Tahun Untuk MOOC kerana material
P&P yang boleh didapati secara percuma di dalamnya telah membuka suatu
pintu kepada kelompok universiti-universiti elit untuk menerima lebih ramai
bakal pelajar. Menurut Catherine (2013), MOOC semakin popular pada awal tahun
2012, apabila Daphne Koller dan Andrew Ng, mantan ahli akademik dari Standford
University melancarkan platform pembelajaran mereka di atas talian yang dikenali
sebagi Coursera.
Capaian ke
internet yang semakin pantas dan mudah, telah membuka suatu peluang baru kepada
para pengguna yang bermotivasi tinggi untuk meneruskan pengajian ke suatu tahap
yang mereka impikan. Terdapat banyak platform MOOC yang menawarkan
berbagai-bagai kursus dari universiti terkemuka dunia secara percuma. edX ialah
salah satu daripada platform yang dimaksudkan ini. Ia adalah kolaborasi antara
Harvard University dengan Massachusetts Institute of Technology (MIT) yang
berpengkalan di Amerika Syarikat. Selain daripada itu, Udacity,
futurelearn.com, Open Yale Courses, Carnegie Mellon Free Courses, UCLA
Extension, Harvard Extension School dan UC Berkeley Free Courses (sekadar
menamakan beberapa platform sahaja) turut sama menawarkan kursus-kursus yang
dijalankan melalui MOOC.
Selain itu, untuk lebih
lanjut boleh melihat video di laman Youtube :
1.1 Definisi MOOC
MOOC adalah akronim bagi Massive
Open Online Course. Kursus Terbuka atas Talian Secara Besar-Besaran (MOOC)
adalah kursus dalam talian bertujuan untuk penyertaan interaktif besar-besaran
dan akses terbuka melalui laman web. Selain bahan-bahan kursus tradisional
seperti video, bacaan, dan set masalah, MOOC juga menyediakan forum pengguna
interaktif yang membantu membina masyarakat untuk pelajar dan tenaga pengajar.
The MOOC telah diperkenalkan pada tahun 2008
semasa yang dipanggil "Connectivism”
dan Pengetahuan perantara yang telah dibentangkan kepada 25 tuisyen pelajar
yang membayar dalam Pendidikan Lanjutan di University of Manitoba sebagai
tambahan kepada 2,300 pelajar-pelajar lain dari orang awam yang mengambil kelas
dalam talian percuma percuma.
1.2
Konsep MOOC
Konsep MOOC lebih kepada pembelajaran yang berlaku pada
skala yang lebih besar, tanggungjawab tersebut terletak kepada pelajar. Tidak
ada tekanan untuk menghadiri forum-forum, menyertai, berhubung dengan guru
pengajaran dan menghulurkan pandangan dan sebagainya. Konsep yang ingin diterap
dalam kursus ini menuntut anda untuk banyak membaca dan juga berinteraksi
tetapi ini tidak wajib (kebanyakan masa). MOOC adalah untuk orang-orang yang
mencari ilmu tambahan dengan mengisi masa lapang mereka.
Konsep ini semakin popular dengan lebih dan
lebih banyak peluang untuk pelajar untuk belajar. Walaupun terdapat perdebatan
besar berlaku sama ada konsep ini memang terbuka atau tidak tetapi dalam MOOC
pendapat saya menyediakan satu konsep teknologi yang kukuh yang perlu
dimanfaatkan lebih, membolehkan ia menjadi lebih tersusun ke arah pembelajaran.
Dengan adanya kursus MOOC ini akan membuahkan hasil dalam jangka masa panjang.
2.0 Sejarah penggunaan MOOC
Mula
diperkenalkan pada tahun 2008 oleh Dave Cormier dan Bryan Alexander setelah
mereka menghadiri satu kursus yang dikendalikan oleh George Siemens dan Stephen
Downes di Universiti Manitoba, Kanada. Kursus
yang dimaksudkan adalah Connectivism and Connective Knowledge (CCK08). Kursus
ini adalah berdasarkan teori Connectivisme yang dicipta oleh George Siemens
sebagai alternatif kepada teori-teori yang sedia ada yang mana menurut beliau
teori ini lebih sesuai untuk diaplikasikan dalam era digital. Pada ketika itu
kursus CCK08 mempunyai seramai 25 orang pelajar yang mendaftar secara berbayar
manakala 2300 orang pelajar yang lain telah mendaftar secara percuma. Daripada
situ mereka melihat bahawa pengetahuan boleh dikongsikan dengan semua orang di
seluruh dunia dan merasa teruja dengan interaksi serta hubungan secara maya
yang dapat dilakukan menerusi perbincangan dalam talian secara aktif. Oleh yang
demikian bagi memanfaatkan penggunaan internet dengan menghubungkan
(connective) setiap individu yang ingin belajar, berkongsi ilmu secara meluas
serta mahu melihat sejauh mana ia boleh pergi maka terhasillah MOOC. MOOC juga
dapat memberikan peluang kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia yang inginkan
pendidikan tetapi tidak berkemampuan untuk sama-sama mendapat pendidikan yang
sama rata kualitinya tidak kira siapa anda dan di mana anda berada.
2.1 Antara senarai Negara luar yang menggunakan
MOOC ialah:
a)
USA
b) Stanford Online: Stanford University
c) Coursera: Stanford University,
Princeton University, Arizona State University,
University of Maryland College Park,
University of Illinois at Urbana-Champaign
d) Canvas Network: Santa Clara
University, University of Utah, Université Lille 1
(USA + France)
e) Academic Earth: UC Berkeley, UCLA,
University of Michigan, Oxford University
Kadenze (USA + Korea + Singapore)
f) Khan Academy
g) Finland
h) Eliademy: Aalto University Executive
Education
e) Negara United Kingdom
●
FutureLearn: University of Birmingham,
University of Edinburgh, King's College
London,
●
University of
Leicester, University of Reading, Open University, Monash University,
●
Trinity College Dublin,
Warwick University, University of Bath, University of Southampton
f) Negara Australia
1.
OpenLearning
2.
Open2Study
3.
Other
4.
POLHN: Pacific
countries
2.2 Laman sesawang yang
boleh mengakses MOOC
Disini saya senaraikan beberapa laman
web yang menawarkan MOOC percuma:
●
Coursera (https://www.coursera.org/)
●
Udacity (https://www.udacity.com/)
●
EDX
(https://www.edx.org/)
●
Khan
Academy (https://www.khanacademy.org/)
●
Udemy
(https://www.udemy.com/)
3.0
Platform yang menawarkan kursus MOOC di
dunia Contoh :
Harvard University
Univesity of Harvard menggunakan
plaftform EDX yang merupakan pembekal utama MOOC Ia menjadi tuan rumah dalam talian kursus
peringkat universiti dalam pelbagai disiplin kepada badan pelajar di seluruh
dunia, termasuk beberapa kursus tanpa dikenakan bayaran. Ia juga menjalankan
penyelidikan ke dalam pembelajaran berdasarkan bagaimana orang menggunakan
platform. Edx berbeza daripada pembekal MOOC lain, seperti Coursera dan
Udacity, kerana ia adalah sebuah pertubuhan bukan keuntungan dan berjalan pada
perisian sumber terbuka Terbuka Edx.
Massachusetts Institute of Technology dan
Universiti Harvard telah mencipta Edx pada Mei 2012. Lebih daripada 70 sekolah,
organisasi bukan kerajaan , dan syarikat menawarkan atau bercadang untuk
menawarkan kursus di laman web Edx. Setakat 29 Disember 2016, Edx mempunyai
kira-kira 10 juta pelajar yang mengambil lebih daripada 1,270 kursus dalam
talian.
Kursus Edx
terdiri daripada urutan pembelajaran setiap minggu. Setiap urutan pembelajaran
terdiri daripada video pendek berselang dengan latihan pembelajaran interaktif,
di mana pelajar boleh terus mengamalkan konsep daripada video. Kursus-kursus
yang sering termasuk video tutorial yang serupa dengan kumpulan perbincangan
kecil di kampus, buku teks dalam talian, dan forum perbincangan dalam talian di
mana pelajar boleh menghantar dan menyemak soalan dan komen antara satu sama
lain dan pengajaran pembantu. Di mana berkenaan, Makmal talian yang dimasukkan
ke dalam kursus. Sebagai contoh, dalam MOOC pertama Edx - satu litar dan
elektronik tentu - pelajar dibina litar maya di makmal dalam talian .
Selain
itu, ia juga merupakan satu cara yang mungkin pada masa yang sama
mencapai manfaat kehadiran fizikal dan pendigitalan adalah dengan menggunakan
realiti maya. Semasa baru-baru ini Hampir Terdapat di: Documentary Meets
persidangan Realiti Maya, Harvard mengumumkan bahawa ia akan streaming kelas
yang paling popular, CS50, dalam realiti maya ini jatuh pada Edx. CS50 adalah
kursus yang paling popular di kampus di Harvard; ia juga kursus yang paling
popular di Edx, dengan lebih satu juta pendaftaran.
4.0
Mengaplikasikan MOOC Dalam Pendidikan Khas
Seperti yang diketahui penggunaan
MOOC merupakan kaedah pembelajaran baharu dan ia telah dibangunkan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia pada
tahun 2012. Menurut Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Prof Dr. Asma
Ismail, MOOC merupakan pengalaman baru
dalam pendidikan di Malaysia yang bakal ditempuhi oleh golongan celik komputer di negara ini ( Utusan Online 2016).
Pembelajaran menggunakan MOOC juga dikatakan kaedah yang terbaru kerana
beberapa aspek yang diketengahkan dalam pelaksanaannya.
Antaranya
ialah ciri-ciri fizikal pembangunan MOOC, kaedah dan cara penyampaian maklumat
kepada pengguna dan juga bahan-bahan kursus yang dikongsi antara pelatih kursus
dengan pelajarnya. MOOC Malaysia boleh dibahagikan kepada 3 jenis kursus
seperti kursus umum, kursus tujahan ( niche) dan kursus pembelajaran sepanjang
hayat. MOOC Malaysia
merupakan agenda keutamaan Kementerian di bawah Lonjakan 9: Pembelajaran Dalam
Talian Tahap Global (Globalised Online
Learning) di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025
(Pendidikan Tinggi). Justeru, agenda ini juga mesti dilaksanakan dalam dunia
pendidikan khas.
4.1
Tatacara penggunaan MOOC untuk diaplikasikan dalam Pendidikan Khas
Menurut pendapat kami, kursus MOOC
ini sesuai untuk bakal guru pendidikan khas dan secara umumnya untuk semua
lapisan masyarakat yang tipikal. Ia juga memberi peluang kepada pelajar
berkeperluan khas yang mempunyai peluang untuk diinklusifkan.
Boleh diaplikasikan dalam pendidikan
khas :
1.
Untuk memudahkan guru mendapat
maklumat berkenaan pedagogi terkini melalui video
MOOC boleh menjadi platform yang
menggalakkan penerokaan dalam kalangan pendidik yang ingin mencuba kaedah
baharu. Contohnya melalui video. Video
merupakan salah satu medium yang fleksibel dan ia menyediakan arahan yang
interaktif.Jika sebelum ini, guru pendidikan khas perlu mengikuti kursus yang
dianjurkan oleh Kementrian Pendidikan Malaysia, dengan penggunaan MOOC , semua
guru dapat mengakses maklumat berkaitan sesuatu perincian
kursus.Contohnya, pedagogi yang efektif
dalam pendidikan khas. Oleh itu, guru boleh melihat dengan lebih terperinci
tentang elemen yang disampaikan di dalam video. Antara kelebihannya ialah dapat
menjimatkan masa kerana ianya boleh diakses pada bila-bila masa sahaja
berbanding kursus yang akan mememakan masa. Selain itu, guru juga boleh
membentuk pemahaman yang mendalam kerana video boleh dimainkan berulang kali.
2. Menyediakan platform yang dapat memberi
kefahaman yang mendalam
kepada sesiapa sahaja tentang pendidikan khas.
Ia boleh dilaksanakan dengan
memuatnaik video yang berkaitan dengan pendidikan khas seperti definisi,
sejarah, kategori, pengurusan bilik darjah, dan sebagainya. Contohnya,
University of Derby telah menggunakan platform MOOC untuk memberikan pendidikan
kepada semua tentang autism, asperger dan ADHD. Platform ini direka untuk
memberi pengetahuan kepada mereka yang berminat untuk mengetahui dengan lebih
mendalam tentang klasifikasi, penaksiran dan proses diagnosis ketiga-tiga
kategori tersebut. Justeru, ia juga boleh diamalkan di Malaysia kerana dapat
memberi pendedahan dengan lebih mendalam kepada semua lapisan masyarakat untuk
menggalakkan sokongan dan sifat positif mereka kepada murid berkeperluan khas
terutama sekali kepada orang kurang upaya (OKU).
3. Memberi peluang kepada murid
berkeperluan khas untuk meningkatkan
penyertaan dalam program inklusif dengan
lebih banyak.
Kandungan bahan kursus yang sering
kali dimuatnaik oleh pengguna MOOC termasuklah video, tugasan dan kuiz (Derek
Bruff et al., 2012; Watter Abeer & Barak Miri, 2014). Video boleh bertindak
menggantikan kuliah bersemuka antara pensyarah dengan pelajarnya, yang
merupakan interaksi paling penting untuk berhubung dan menerangkan setiap
perkara yang terdapat dalam kursus tersebut. Sebagai contoh, menurut Watter
Abeer dan Barak Miri (2014), dalam seminggu sebanyak dua atau tujuh video
kuliah yang berdurasi lapan ke dua puluh minit akan dimuat naik ke MOOC untuk
tatapan pelajar. Segala arahan atau maklumat penting diselitkan supaya
memudahkan pelajar untuk menelaah pembelajaran secara sendiri. Namun begitu,
kandungan bahan kursus boleh berbeza-beza mengikut idea dan kretiviti pelatih
kursus kursus dan strukturnya tidak tegar serta tidak tetap kepada sesuatu
bahan sahaja.
Secara
jelasnya kandungan bahan dalam MOOC dapat dilihat lebih menjurus kepada keperluan
pelajar dan objektif kursus yang ditetapkan oleh pelatih kursus. Justeru, untuk murid yang berkeperluan khas
yang mempunyai peluang untuk diinklusifkan, mereka boleh menelaah kandungan
matapelajaran yang melibatkan kurikulum arus perdana. Hal ini memberi kebaikan
kepada mereka untuk mengakses maklumat yang sebelum ini telah diajar kepada
pelajar arus perdana kerana mereka boleh mendapatkan maklumat melalui platform
MOOC ini.
Walaubagaimanapun,
selepas mengaplikasikan MOOC kepada
murid berkeperluan khas, guru perlulah membuat penilaian terhadap MOOC. Penilaian ini boleh dibuat melalui model yang
digunakan oleh Manalo (2014) iaitu
Evolusi Model Kirkpatrik .Kirkpatrik (2006) memperkenalkan empat tahap untuk
menilai keberkesanan sesebuah kursus atas talian. Tahap pertama adalah reaksi,
tahap kedua adalah pembelajaran, tahap ketiga adalah evolusi perilaku dan tahap
keempat adalah keputusan (Manalo 2014).
Model ini
boleh diaplikasikan kepada pelaksanaan MOOC oleh pengkaji Manalo (2014) di mana
pada tahap pertama pengkaji mengetahui reaksi peserta MOOC menentukan sama ada
objektif kursus boleh dikatakan berkesan atau sebaliknya. Tahap kedua merujuk
sama ada objektif kursus tercapai dan berlaku pemindahan pengetahuan. Tahap
ketiga dan keempat adalah penilaian kepada hasil pembelajaran daripada MOOC.
Hasil kajian Manalo (2014) yang berkaitan penilaian tahap kepuasan peserta berdasarkan MOOC mendapati peserta
berpuas hati dengan tahap pembelajaran namun isu yang dibangkitkan adalah masa
yang tidak mencukupi untuk menyiapkan semua kuiz, tugasan dan projek dalam
waktu yang ditetapkan.
5.0
Kelebihan dan Kekurangan
MOOC juga tidak lari dari isu-isu
yang berkaitan dengan kelebihan dan kekurangan yang tersendiri dan unik. Ada portal MOOC yang menawarkan kursus atau
program P&P secara percuma, tetapi ada juga yang memerlukan pengguna untuk
mendaftar dan membayar yuran mengikuti kursus.
Konsep penyampaian P&P secara
konvensional yang memerlukan pelajar secara fizikalnya berada di dalam dewan
kuliah untuk mengikuti sesi P&P tidak lagi diperlukan, sebaliknya memadai
dengan adanya capaian internet yang bagus untuk mengikuti kuliah. Secara tidak
langsung, dapat menjimatkan masa dan kos untuk berada di dewan. Pelajar boleh mengikuti kursus dari jarak
jauh dan di mana sahaja berada.
Bagi pensyarah pula, mereka boleh menyediakan
bahan P&P lebih awal sebelum suatu kursus dimulakan. Ini memerlukan sedikit kemahiran di kalangan
mereka untuk merangka kandungan kursus yang akan disampaikan kepada
pelajar. Selain daripada itu, kemahiran
dan kepakaran dari beberapa pihak yang terlibat dengan teknologi pendidikan
diperlukan untuk menjayakan pembangunan produk MOOC. Secara tidak langsung menggalakkan para ahli
akademik menjadi lebih kreatif dan inovatif dalam melaksanakan P&P.
Menurut BPDA Detroit Chapter (n.d), bagi
pelajar yang mengikuti kursus dari portal MOOC yang percuma dikhuatiri
mempunyai isu berkaitan dengan tahap motivasi yang rendah. Ini adalah kerana, ia adalah suatu program berbentuk
sukarela, dan pelajar tidak akan dikenakan penalti sekiranya gagal menamatkan
kursus dalam tempoh masa yang telah ditetapkan.
Berdasarkan laporan yang dibentangkan oleh
edX (2012) seperti yang dipetik oleh O’Connor (2014) menunjukkan bahawa
sebilangan besar peserta kursus atas talian yang percuma lebih cenderung untuk
meninjau sahaja bahan-bahan P&P yang dimuatkan dalam portal berbanding
dengan melengkapkan suatu kursus sehingga memperolehi sijil perakuan tamat
kursus.
6.0 Isu dan Cabaran
MOOC adalah yang besar (Massive)
iaitu boleh memuatkan ramai peserta, sukar mengurus dan menilai kemajuan.
Selain itu ianya sukar memenuhi keperluan setiap peserta. Peserta hanya
mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh sesuatu Universiti dan institusi.
Seterusnya, MOOC ini adalah bersifat terbuka (Open). Justeru itu, secara tidak
langsung ramai peserta dapat melibatkan diri.
Para peserta mempunyai masa yang tersendiri dan boleh menyusun jadual
tanpa mengganggu aktiviti harian. Para peserta akan menentukan masa mereka untuk
menyiapkan kerja tugasan. Namun kelebihan sistem MOOC ini ialah ianya percuma.
Tetapi terdapat juga kekurangan kerana sifat terbuka ini akan menjadi masalah
kerana kos untuk membangunkan kursus
tiada.
MOOC juga dikenali sebagai pembelajaran
di atas talian (Online). Kaedah pengajaran dan pembelajaran seperti ii adalah
lebih mudah dijalankan kerana tidak
serentak. Hal ini kerana ianya mengikut waktu yang telah disusun oleh
peserta. Jadi peserta boleh mengakses pada bila-bila masa kerana kandungan
pengajaran terdapat pada laman web.
Namun, terdapat juga kritikkan atau
isu yang berbangkit seperti tidak ramai menyertai sehingga ke penghujungnya
kerana berasa kurang bermotivasi dan para peserta juga beranggapan MOOC ini
kurang bernilai. Selain itu. Dari segi
persaingan antara penyedia MOOC ini adalah banyak. Memandangkan MOOC ini
bersifat terbuka akan tetapi sukar menyebarkan secara global kerana kandungan
pengajaran itu perlu diterjemah dahulu supaya boleh digunakan oleh orang yang berbahasa
lain.
Setiap perkara semestinya mempunyai
cabaran termasuk jugaklah sistem MOOC ini. Antara cabaran di dalam MOOC ialah
kurang penyelidikan, terutamanya mengenai sistem bantuan yang diperlukan oleh
sesuatu universiti dan institusi. Penerimaan setiap individu juga berbeza dan
menyukarkan sesuatu maklumat distruktur bagi setiap individu yang mempunyai
perbezaan pendapat dan fahaman. Selain itu, maklum balas yang diperoleh dan
panduan yang kurang jelas juga menjadi punca permasalahan jika dibanding
maklumat yang disampaikan di dalam kelas
dan kuliah.
Kerja atas talian ini kurang bersifat individu dan melibatkan
aktiviti dan tugasan yang berkumpulan. Disebabkan peserta adalah merupakan dari
latar berlakang yang berbeza-beza serta mempunyai komitmen lain, ianya akan
lebih menyukarkan. Di samping itu, terdapat banyak pilihan lantas sukar memilih
penyelesaian terbaik.
7.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, aplikasi MOOC
ini boleh diakses secara atas talian oleh sesiapa sahaja dan aplikasi ini
merupakan aplikasi yang terbuka serta percuma. Selain itu juga, aplikasi ini
dapat memberikan manfaat kepada pelbagai pihak . Selain itu juga, ia dapat
memudahkan sesiapa sahaja yang ingin belajar secara atas talian dalam pelbagai
bidang yang ingin diceburi. Namun begitu, aplikasi ini mempunyai kebaikan dan
keburukan tertentu bergantung kepada seseorang yang menggunakan aplikasi ini.
8.0
Rujukan
1. Derek Bruff, Douglas Fisher,
Katherine McEwen dan Blaine Smith
( 2012).Journal of Online Learning and Teaching.
2. Watted Abeera dan Barak Miri. (2014).
Students' preferences and views
about
learning in a MOOC.
ScienceDirect .Procedia - Social and
Behavioral Sciences.
3. Joyce Mae A. Manalo. (2014). An Evaluation of ParticipantsÕ Levels of
Satisfaction and
Perceived Learning Regarding the MOOC in @RAL
Platform. Malaysian Journal of Distance
Education; 16(1):101
perkongsian yang bermanfaat
ReplyDeletelengkap! tahniah
ReplyDelete