10 GAMBAR INOVASI




Perkembangan dan penggunaan ICT (Information and Communication Technology khususnya dalam pendidikan, bukan lagi merupakan sesuatu yang asing di Malaysia. Perkembangan ICT menjanjikan potensi besar, terutama dalam pendidikan, iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar, cara memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat, dan sebagainya. Sejajar dengan perkembangan ICT dalam dunia pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil beberapa langkah dalam mengintegrasikan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di semua peringkat sekolah. Proses P&P yang berlaku merupakan elemen penting dalam meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias perkembangan ICT yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P yang berlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujuk pada kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas.


1. FINGER READER







 

Buku Braille dicipta oleh Louise Braille pada tahun 1824 bagi membolehkan golongan buta membaca dengan menggunakan hujung jari mereka. Braille mencipta sistem bacaan ini selepas  disahkan buta pada usia 15 tahun akibat sebuah kemalangan. Masalah utama buku Braille ialah ianya jauh lebih tebal, berat dan mahal berbanding buku biasa. Sebagai contoh sebuah Al Quran Braille dijual pada harga RM240. Ini adalah berpuluh kali ganda lebih mahal dari Al Quran biasa. Tidak kesemua buku yang ada di pasaran ada di dalam versi Braille dan ini menghadkan keupayaan membaca golongan buta. Sekiranya anda seorang buta yang ini melakukan kajian sarjana sebagai contoh, tidak ada jurnal kajian di dalam versi Braille. Jadi apakah yang boleh dilakukan bagi membantu golongan buta membaca buku-buku ini?



Finger Reader ialah sebuah cincin yang boleh dipakai oleh orang buta bagi membaca buku biasa. Ianya adalah projek yang sedang dibangunkan oleh  Massachusetts Institute of Technology bagi membantu golongan yang mempunyai masalah penglihatan dengan menggunakan teknologi pengenalan teks. Finger Reader mempunyai kamera yang mengimbas bahagian buku yang ditunjuk jari si pembaca buta dan kemudian menukarkan teks kepada suara menggunakan perisian khas.



 2. Kaca mata E Sight untuk orang buta








Bayangkan disahkan buta satu hari dan dapat melihat dengan hampir 20/20 wawasan seterusnya. Ottawa-basedeSight Eyewear membantu  berbuat demikian.
Walaupun kebanyakan peranti penglihatan meningkatkan visi   jarak dekat atau penglihatan jarak jauh, Ottawa-basedeSight Eyewear dapat menyesuaikan secara automatik dengan apa sahaja yang pengguna itu sedang mengkaji , sama ada ia sebuah buku 12 inci atau skrin TV 12 kaki.
Teknologi yang sebenar kelihatan seperti sepasang  cermin mata hitam besar  futuristik disambungkan kepada unit pengawal kecil. Cermin mata yang mengandungi kamera definisi tinggi yang boleh menarik apa sahaja yang pengguna itu sedang mengkaji dan kemudian projek-projek yang dalam masa sebenar ke dua skrin di hadapan mata seseorang. Imej-imej boleh diperibadikan untuk saiz, warna dan kontras bergantung kepada keperluan pengguna. Kaca mata ini tidak berfungsi untuk semua jenis rabun dan buta tetapi ia meningkatkan penglihatan bagi mereka yang mempunyai degenerasi makula, retinopati diabetes dan beberapa jenis glaukoma.

3. SPEECH SYNTHESIS SOFTWARE AND GADGETS





Sintesis pertuturan boleh digunakan dalam beberapa cara untuk menyokong mereka yang memerlukan. Terutamanya, ia adalah untuk membantu orang ramai berkomunikasi dengan orang lain. Contoh yang paling terkenal ini telah menjadi Stephen Hawking, yang menggunakan teknologi untuk menjadikan perkataan ke dalam audio. Ia juga digunakan oleh mereka yang cacat penglihatan, dengan sistem operasi yang menawarkan perisian untuk membaca teks dengan kuat. Ini bermakna mereka boleh mendapatkan melalui tugas yang mudah seperti membaca mesej..
TalkItt mengambil sintesis pertuturan terbina dalam ke peringkat seterusnya dengan menawarkan mereka yang mempunyai gangguan pertuturan berkeupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain secara berkesan. Setelah aplikasi TalkItt telah dimuat turun, semua pengguna perlu lakukan adalah dengan hanya berkata-kata ke dalam aplikasi, dan ia akan mengiktiraf corak vokal mereka dan menterjemahkannya ke dalam bahasa yang mudah difahami. Ia semudah itu.TalkItt kini dalam pembangunan dan dijadualkan untuk diterbitkan pada pertengahan 2015.

4. SUDU UNTUK GOLONGAN PARKINSON





Digelar "Sudu Google", kerana Google memperoleh syarikat di sebaliknya, Lif Lab tahun lepas, perkakas Liftware menggunakan sensor pecutan dalam pemegang boleh tanggal untuk mengesan gegaran tangan. Ini mengenal pasti arah dan daya gegaran, manakala penggerak bergerak sudu ke arah yang bertentangan dengan compensate.It dimaksudkan untuk orang dengan orang-orang yang ringan hingga gegaran yang disebabkan oleh gangguan pergerakan seperti Parkinson, yang menjejaskan lebih daripada 10 juta orang di seluruh dunia sederhana . Kajian klinikal telah menunjukkan bahawa sudu boleh mengurangkan gegaran pada purata 70%.
 Pengasas Lab Lif Anupam Pathak, kata "Jika seseorang tidak boleh melakukan sesuatu yang mudah seperti makan mereka merasa seperti mereka kehilangan beberapa kebebasan dan maruah. Ia benar-benar memberi kesan kepada mereka. "Justeru melalui sudu ini masalah untuk memegang makanan menggunkan sudu kini menjadi lebih mudah terutamanya kepada murid berkeperluan khas yang mengalami masalah kerejangan otot.

5.  TELEFON VISUAL BUNYI MUDAH ALIH UNTUK ORANG PEKAK





Telefon visual bunyi mudah alih ini direka oleh Suhyun Kim, seorang pelajar dari Institut Pratt dan ia dicipta khusus untuk mereka yang mengalami masalah pendengaran. Telefon ini akan bertindak sebagai penukar suara-kepada-teks, jadi setiap kali orang kurang upaya pendengaran menerima panggilan telefon, perbualan akan berubah menjadi teks yang dipaparkan pada skrin telus. Ia memaparkan teknologi moden dan futuristik di mana terdapat dua tiang seperti pemegang di mana pengguna boleh keluar skrin peka dan memegang lut sentuhan apabila berinteraksi . Untuk bertindak balas kepada panggilan, bunyi Visual daripada telefon bimbit ini menyediakan touchboard qwerty mana orang kurang upaya boleh menaip pemikiran mereka

6. GALAXY TAB KIDS




Galaxy Tab 3 Kids hadir dengan beberapa aplikasi popular yang dikhususkan untuk pembelajaran awal kanak-kanak. Selain berbentuk pendidikan, ia juga turut dilengkapi dengan aplikasi seperti buku digital, permainan dan juga hiburan. Ibu bapa juga boleh mengawal aplikasi apakah yang boleh diakses oleh anak-anak mereka melalui Application Manager.
Untuk mengelakkan kanak-kanak menggunakan tablet untuk masa yang lama, Samsung turut sama menyertakan aplikasi Time Management, dimana ia akan mengunci tablet berkenaan setelah melangkaui suatu jangka masa yang ditetapkan.Dari segi spesifikasi, Galaxy Tab 3 Kids ini menyertakan cip pemprosesan dwi-teras 1.2GHz, memori 1GB RAM, kamera 1.3-megapixel pada bahagian hadapan dan 3-megapixel pada bahagian belakang.
"Galaxy Tab 3 Kids diperkenalkan sebagai jawapan kepada kebimbangan ibu bapa terhadap pendedahan anak-anak kepada kandungan negatif alam siber. Gajet seperti ini dapat membantu  menarik perhatian murid berkeperluan khas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam kemahiran membaca,menulis, dan mengira.


7.TONGKAT MYGO







Murid berkeperluan khas bermasalah penglihatan memerlukan tongkat sebagai sokongan selain Braille. Oleh itu, satu teknologi terkini dalam inovasi tongkat untuk golongan buta telah direka Sebastian Ritzler seorang pelajar reka bentuk di Jerman yang telah mencipta tongkat putih beroda yang dipanggil Mygo. Mygo menggunkana “sensor-kamera” untuk mengukur permukaan lantai di bawahnya dan memberikan maklum balas melalui fon kepala tanpa wayar. Roda yang berada di bahagian bawah tongkat berfungsi sebagai enjin stereng yang membantu pengguna berjalan dengan menyediakan maklum balas melalui gengaman. Ketinggian tongkat ini boleh diubah suai mengikut kesesuaian, tahan lasak dan kalis air. Menggunakan bateri lithium-ion yang bertahan selama 6 jam. Justeru, teknologi tongkat Mygo ini dapat membantu murid yang mengalami masalah penglihatan untuk membantu mereka dalam menjalani rutin kehidupan harian dengan lebih baik.

8.  PAYUNG TERJUN KECEMASAN/ EMERGENCY PARACHUTE











Antara keperluan utama yang perlu diajar oleh murid berkeperluan khas ialah apabila berhadapan dengan situasi cemas. Payung terjun ini dicipta berdasarkan klasifikasi yang ringkas dan mudah digunakan apabila berlaku sebarang kecemasan dalam bangunan apabila berlaku kebakaran atau sebagainya. Berdasarkan ciri-cirinya yang ringkas, mudah di bawa ke mana-mana. payung terjun tersebut selamat digunakan dan mudah dan cepat berfungsi apabila menghadapi kecemasan. Ia dapat membantu pelajar dan guru dalam menghadapi pelbagai situasi

9.  V-PEN AAC 






Kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran lazimnya mengalami kesukaran dalam membaca. Pen berteknologi yang dinamakan V-Pen merupakan  pen elektronik yang bercakap dimana ia boleh   "membaca" huruf, perkataan atau simbol dari kertas.  Ia datang dengan dua papan ejaan dan tujuh pelekat. Justeru, ia dapat membantu murid untuk mempelajari setiap perkataan secara ulangan disamping ia dapat membantu guru dalam menarik perhatian pelajar untuk lebih fokus.  Guru  juga boleh membeli V-Board simbol dan perisian VoiceInk untuk membuat papan anda sendiri. Papan VoiceInk juga boleh diakses menggunakan aplikasi VoiceInk percuma pada iPad. Oleh itu, murid berkeperluan khas bukan sahaja dapat mempelajari di sekolah, tetapi ia juga boleh dipraktikkan di rumah dengan menggunkan iPad.


10.  ROBOT NAO









Robot humanoid yang diberi nama NAO robot dicipta oleh Aldebaran Robotics, yang diprogramkan dengan mempunyai rangkaian sensor seperti kamera,mikrofon,sensor tekanan dan dua pembesar suara hi-fi.Robot NAO boleh  melihat, mendengar, bercakap dan berkomunikasi dengan manusia dan ia digunakan di seluruh sekolah di Warwickshire untuk meningkatkan penglibatan kanak-kanak dalam mata pelajaran seperti sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik. Pengguna boleh membuat dan mengedit pergerakan robot dan tingkah laku interaktif menggunakan perisian pengaturcaraan Choregraphe Aldebaran, dan  ia mudah untuk digunakan walaupun tanpa pengetahuan kod bertulis.NAO bertujuan untuk guru-guru sains komputer, kejuruteraan dan mekanik untuk digunakan sebagai alat bantu pembelajaran dalam pelajaran, untuk menggambarkan konsep abstrak dan menerangkan teori matematik dan prinsip dalam fizik, elektronik dan ICT. 

NAO juga boleh digunakan di sekolah rendah untuk memperkenalkan kanak-kanak kepada robotuk  pada usia yang awal. Dalam kes ini, kanak-kanak boleh berinteraksi dengan robot dan ajarkanlah kepada melakukan tindakan tertentu menggunakan arahan suara, atau dengan menyentuh kepala, tangan atau kaki. Robot ini sangat berguna apabila digunakan oleh murid yang berkeperluan khas kerana ia menarik dan boleh membantu kanak-kanak itu sendiri.

      NAO menangkap imaginasi anak-anak muda dan menyediakan pelbagai peluang pembelajaran. Gabungan teknologi ini kuat dan minda kreatif anak-anak muda adalah sangat menarik dan salah satu yang akan mempunyai kesan yang sebenar kepada pengajaran dan pembelajaran. Justeru , ia dapat membantu untuk menarik perhatian murid berkeperluan khas. 











4 comments: