Perkembangan
dan penggunaan ICT (Information and
Communication Technology khususnya dalam pendidikan, bukan lagi merupakan
sesuatu yang asing di Malaysia. Perkembangan ICT menjanjikan potensi besar,
terutama dalam pendidikan, iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar, cara
memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat, dan sebagainya. Sejajar
dengan perkembangan ICT dalam dunia pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM) telah mengambil beberapa langkah dalam mengintegrasikan penggunaan ICT
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di semua peringkat sekolah.
Proses P&P yang berlaku merupakan elemen penting dalam meningkatkan
pencapaian akademik pelajar. Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias
perkembangan ICT yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P yang
berlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujuk pada
kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas.
1. FINGER READER
Buku Braille dicipta oleh Louise Braille pada tahun 1824 bagi membolehkan golongan buta
membaca dengan menggunakan hujung jari mereka. Braille mencipta sistem bacaan
ini selepas disahkan buta pada usia 15 tahun akibat
sebuah kemalangan. Masalah utama buku Braille ialah ianya jauh lebih tebal,
berat dan mahal berbanding buku biasa. Sebagai contoh sebuah Al Quran Braille
dijual pada harga RM240. Ini adalah berpuluh kali ganda lebih
mahal dari Al Quran biasa. Tidak kesemua buku yang ada di pasaran ada di dalam
versi Braille dan ini menghadkan keupayaan membaca golongan buta. Sekiranya
anda seorang buta yang ini melakukan kajian sarjana sebagai contoh, tidak ada
jurnal kajian di dalam versi Braille. Jadi apakah yang boleh dilakukan bagi
membantu golongan buta membaca buku-buku ini?
Finger Reader ialah
sebuah cincin yang boleh dipakai oleh orang buta bagi membaca buku biasa. Ianya
adalah projek yang sedang dibangunkan oleh
Massachusetts Institute of Technology bagi membantu golongan
yang mempunyai masalah penglihatan dengan menggunakan teknologi pengenalan
teks. Finger Reader mempunyai kamera
yang mengimbas bahagian buku yang ditunjuk jari si pembaca buta dan kemudian
menukarkan teks kepada suara menggunakan perisian khas.
2. Kaca mata E Sight untuk orang buta
Bayangkan disahkan buta satu hari dan dapat melihat dengan
hampir 20/20 wawasan seterusnya. Ottawa-basedeSight Eyewear membantu berbuat demikian.
Walaupun kebanyakan peranti
penglihatan meningkatkan visi jarak
dekat atau penglihatan jarak jauh, Ottawa-basedeSight Eyewear dapat
menyesuaikan secara automatik dengan apa sahaja yang pengguna itu sedang mengkaji
, sama ada ia sebuah buku 12 inci atau skrin TV 12 kaki.
Teknologi yang sebenar kelihatan
seperti sepasang cermin mata hitam besar
futuristik disambungkan kepada unit pengawal
kecil. Cermin mata yang mengandungi kamera definisi tinggi yang boleh menarik
apa sahaja yang pengguna itu sedang mengkaji dan kemudian projek-projek yang
dalam masa sebenar ke dua skrin di hadapan mata seseorang. Imej-imej boleh
diperibadikan untuk saiz, warna dan kontras bergantung kepada keperluan
pengguna. Kaca mata ini tidak berfungsi untuk semua jenis rabun dan buta tetapi
ia meningkatkan penglihatan bagi mereka yang mempunyai degenerasi makula,
retinopati diabetes dan beberapa jenis glaukoma.
3. SPEECH SYNTHESIS SOFTWARE AND GADGETS
Sintesis pertuturan boleh digunakan dalam
beberapa cara untuk menyokong mereka yang memerlukan. Terutamanya, ia adalah
untuk membantu orang ramai berkomunikasi dengan orang lain. Contoh yang paling
terkenal ini telah menjadi Stephen Hawking, yang menggunakan teknologi untuk
menjadikan perkataan ke dalam audio. Ia juga digunakan oleh mereka yang cacat
penglihatan, dengan sistem operasi yang menawarkan perisian untuk membaca teks
dengan kuat. Ini bermakna mereka boleh mendapatkan melalui tugas yang mudah
seperti membaca mesej..
TalkItt mengambil sintesis
pertuturan terbina dalam ke peringkat seterusnya dengan menawarkan mereka yang
mempunyai gangguan pertuturan berkeupayaan untuk berkomunikasi dengan orang
lain secara berkesan. Setelah aplikasi TalkItt telah dimuat turun, semua
pengguna perlu lakukan adalah dengan hanya berkata-kata ke dalam aplikasi, dan
ia akan mengiktiraf corak vokal mereka dan menterjemahkannya ke dalam bahasa
yang mudah difahami. Ia semudah itu.TalkItt kini dalam pembangunan dan
dijadualkan untuk diterbitkan pada pertengahan 2015.
4. SUDU UNTUK GOLONGAN
PARKINSON
Digelar "Sudu Google",
kerana Google memperoleh syarikat di sebaliknya, Lif Lab tahun lepas, perkakas
Liftware menggunakan sensor pecutan dalam pemegang boleh tanggal untuk mengesan
gegaran tangan. Ini mengenal pasti arah dan daya gegaran, manakala penggerak
bergerak sudu ke arah yang bertentangan dengan compensate.It dimaksudkan untuk
orang dengan orang-orang yang ringan hingga gegaran yang disebabkan oleh
gangguan pergerakan seperti Parkinson, yang menjejaskan lebih daripada 10 juta
orang di seluruh dunia sederhana . Kajian klinikal telah menunjukkan bahawa
sudu boleh mengurangkan gegaran pada purata 70%.
Pengasas Lab Lif Anupam Pathak, kata
"Jika seseorang tidak boleh melakukan sesuatu yang mudah seperti makan
mereka merasa seperti mereka kehilangan beberapa kebebasan dan maruah. Ia
benar-benar memberi kesan kepada mereka. "Justeru melalui sudu ini masalah
untuk memegang makanan menggunkan sudu kini menjadi lebih mudah terutamanya kepada
murid berkeperluan khas yang mengalami masalah kerejangan otot.
5. TELEFON VISUAL BUNYI MUDAH
ALIH UNTUK ORANG PEKAK
Telefon visual bunyi
mudah alih ini direka oleh Suhyun Kim, seorang pelajar dari Institut Pratt dan
ia dicipta khusus untuk mereka yang mengalami masalah pendengaran. Telefon ini
akan bertindak sebagai penukar suara-kepada-teks, jadi setiap kali orang kurang
upaya pendengaran menerima panggilan telefon, perbualan akan berubah menjadi
teks yang dipaparkan pada skrin telus. Ia memaparkan teknologi moden dan
futuristik di mana terdapat dua tiang seperti pemegang di mana pengguna boleh
keluar skrin peka dan memegang lut sentuhan apabila berinteraksi . Untuk
bertindak balas kepada panggilan, bunyi Visual daripada telefon bimbit ini menyediakan
touchboard qwerty mana orang kurang upaya boleh menaip pemikiran mereka
6. GALAXY TAB KIDS
Galaxy
Tab 3 Kids hadir dengan beberapa aplikasi popular yang dikhususkan untuk
pembelajaran awal kanak-kanak. Selain berbentuk pendidikan, ia juga turut
dilengkapi dengan aplikasi seperti buku digital, permainan dan juga hiburan.
Ibu bapa juga boleh mengawal aplikasi apakah yang boleh diakses oleh anak-anak
mereka melalui Application Manager.
Untuk
mengelakkan kanak-kanak menggunakan tablet untuk masa yang lama, Samsung turut
sama menyertakan aplikasi Time Management, dimana ia akan mengunci tablet
berkenaan setelah melangkaui suatu jangka masa yang ditetapkan.Dari segi
spesifikasi, Galaxy Tab 3 Kids ini menyertakan cip pemprosesan dwi-teras
1.2GHz, memori 1GB RAM, kamera 1.3-megapixel pada bahagian hadapan dan
3-megapixel pada bahagian belakang.
"Galaxy
Tab 3 Kids diperkenalkan sebagai jawapan kepada kebimbangan ibu bapa terhadap
pendedahan anak-anak kepada kandungan negatif alam siber. Gajet seperti ini
dapat membantu menarik perhatian murid
berkeperluan khas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam
kemahiran membaca,menulis, dan mengira.
7.TONGKAT MYGO
Murid berkeperluan khas bermasalah penglihatan memerlukan
tongkat sebagai sokongan selain Braille. Oleh itu, satu teknologi terkini dalam
inovasi tongkat untuk golongan buta telah direka Sebastian Ritzler seorang pelajar
reka bentuk di Jerman yang telah mencipta tongkat putih beroda yang dipanggil
Mygo. Mygo menggunkana “sensor-kamera” untuk mengukur permukaan lantai di
bawahnya dan memberikan maklum balas melalui fon kepala tanpa wayar. Roda yang
berada di bahagian bawah tongkat berfungsi sebagai enjin stereng yang membantu
pengguna berjalan dengan menyediakan maklum balas melalui gengaman. Ketinggian
tongkat ini boleh diubah suai mengikut kesesuaian, tahan lasak dan kalis air.
Menggunakan bateri lithium-ion yang bertahan selama 6 jam. Justeru,
teknologi tongkat Mygo ini dapat membantu murid yang mengalami masalah
penglihatan untuk membantu mereka dalam menjalani rutin kehidupan harian dengan
lebih baik.
8. PAYUNG TERJUN KECEMASAN/ EMERGENCY PARACHUTE
Antara
keperluan utama yang perlu diajar oleh murid berkeperluan khas ialah apabila
berhadapan dengan situasi cemas. Payung terjun ini dicipta berdasarkan
klasifikasi yang ringkas dan mudah digunakan apabila berlaku sebarang kecemasan
dalam bangunan apabila berlaku kebakaran atau sebagainya. Berdasarkan
ciri-cirinya yang ringkas, mudah di bawa ke mana-mana. payung terjun tersebut
selamat digunakan dan mudah dan cepat berfungsi apabila menghadapi kecemasan.
Ia dapat membantu pelajar dan guru dalam menghadapi pelbagai situasi
9. V-PEN AAC
Kanak-kanak
yang bermasalah pembelajaran lazimnya mengalami kesukaran dalam membaca. Pen
berteknologi yang dinamakan V-Pen merupakan pen elektronik yang bercakap dimana ia
boleh "membaca" huruf, perkataan atau
simbol dari kertas. Ia datang dengan dua
papan ejaan dan tujuh pelekat. Justeru, ia dapat membantu murid untuk
mempelajari setiap perkataan secara ulangan disamping ia dapat membantu guru
dalam menarik perhatian pelajar untuk lebih fokus. Guru juga boleh membeli V-Board simbol dan perisian
VoiceInk untuk membuat papan anda sendiri. Papan VoiceInk juga boleh diakses
menggunakan aplikasi VoiceInk percuma pada iPad. Oleh itu, murid berkeperluan
khas bukan sahaja dapat mempelajari di sekolah, tetapi ia juga boleh
dipraktikkan di rumah dengan menggunkan iPad.
10. ROBOT NAO
Robot humanoid yang diberi nama NAO robot dicipta oleh
Aldebaran Robotics, yang diprogramkan dengan mempunyai rangkaian sensor seperti
kamera,mikrofon,sensor tekanan dan dua pembesar suara hi-fi.Robot NAO
boleh melihat, mendengar, bercakap dan
berkomunikasi dengan manusia dan ia digunakan di seluruh sekolah di
Warwickshire untuk meningkatkan penglibatan kanak-kanak dalam mata pelajaran
seperti sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik. Pengguna boleh membuat dan mengedit pergerakan robot dan tingkah
laku interaktif menggunakan perisian pengaturcaraan Choregraphe Aldebaran,
dan ia mudah untuk digunakan walaupun
tanpa pengetahuan kod bertulis.NAO bertujuan untuk guru-guru sains komputer,
kejuruteraan dan mekanik untuk digunakan sebagai alat bantu pembelajaran dalam
pelajaran, untuk menggambarkan konsep abstrak dan menerangkan teori matematik
dan prinsip dalam fizik, elektronik dan ICT.
NAO juga boleh digunakan di sekolah rendah untuk
memperkenalkan kanak-kanak kepada robotuk pada usia yang awal. Dalam kes ini,
kanak-kanak boleh berinteraksi dengan robot dan ajarkanlah kepada melakukan
tindakan tertentu menggunakan arahan suara, atau dengan menyentuh kepala,
tangan atau kaki. Robot ini sangat berguna apabila digunakan oleh murid yang
berkeperluan khas kerana ia menarik dan boleh membantu kanak-kanak itu sendiri.
NAO menangkap imaginasi anak-anak
muda dan menyediakan pelbagai peluang pembelajaran. Gabungan teknologi ini kuat
dan minda kreatif anak-anak muda adalah sangat menarik dan salah satu yang akan
mempunyai kesan yang sebenar kepada pengajaran dan pembelajaran. Justeru , ia dapat membantu untuk menarik perhatian murid berkeperluan khas.
perkongsian yang sangat bermanfaat
ReplyDeletetq kak..
Deleteperkongsian yang menarik
ReplyDeletetq hana
Delete